Analysis of the training on equality, coeducation and gender in the Degree of Social Education
Keywords:
Equality, coeducation, gender, social education, universityCopyright (c) 2025 Empar Guerrero Valverde o, Alicia Sentí Calabuig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Since the Organic Law 1/2004, of March 22, December 28, on Comprehensive Protection Measures against Gender Violence, was approved in Spain, Universities must promote training, teaching and research in gender equality and not discrimination. This article analyzes the training that students of the Social Education degree receive on equality, gender and/or coeducation. For this, qualitative research has been carried out in which the study plans of the 37 Spanish universities that offer it have been examined and the 1,412 teaching guides of the subjects of all the courses have been studied. In addition, quantitative research has been carried out with a sample of 82 students in the 4th year of social education from the two universities of Valencia that offer these studies. The results show that there is a lack of training on issues of equality, gender and/or coeducation in the degree of social education, since these terms are only found in 29 of all the teaching guides examined, and the students perceive that they have received little or none. training in these subjects, although he considers it necessary both for carrying out his curricular internships and for his professional future.
Downloads
References
Aguilar Ródenas, C. (2015). Igualdad, género y diversidad sexual en la formación inicial del maestro/a en la Universidad Jaume I (UJI). Temas de educación, 21 (1) 77-95 http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/159004
Alfonso Gallegos, Y. & Pino Bermúdez, D. (2011). Ética y Género: Una reflexión necesaria. Universidad y sociedad, 3 (2), https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/80
Anguita Martínez, R. (2011). El reto de la formación del profesorado para la igualdad. REIFOP, 14 (1), 43-51 http://www.aufop.com
Arcos, E., Molina, I., Fecci, E., Zúñiga, Y., Márquez, M., Ramírez, M., Miranda, C., Rodríguez, L. & Poblete, J. (2006). Descubriendo el género en el currículo explícito (currículo formal) de la educación de tercer ciclo, universidad austral de Chile 2003-2004. Estudios pedagógicos XXXII, 1 33-47. DOI: 0.4067/SO718-07052006000100003
Asián Chaves, R., Cabeza-Verdugo, F. & Rodríguez-Sosa, V. (2014). Formación en género en la universidad: ¿Materia de asignaturas específicas o educación transversal? Revista historia de la educación latinoamericana, 17 (24), 35-54 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/download/3310/5811?inline=1
Azorín Abellán, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista complutense de educación, 28 (1) 45-60 DOI:10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715
Bas Peña, E., Pérez De Guzmán, V. & Vargas Vergara, M. (2014). Educación y Género. Formación de los educadores y educadoras sociales. Revista interuniversitaria, 23, 95-119. DOI:10.7179/PSRI_2014.2
Bas Peña, E., Pérez De Guzmán, V. & Maurandi, A. (2015). Formación en violencia de género en el Grado de Educación Social de las Universidades Españolas. Bordon, 67 (3), 51-66 DOI:10.13042
Baute Rosales, M., Pérez Payrol, V., & Luque Espinoza de los Monteros, M. (2017). Estrategia de equidad de género en el entorno universitario. Universidad y Sociedad, 9(4), 50-57 http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Connel, R. & Pearse, R. (2015). Género desde una perspectiva global. Universitat de València.
Gallardo-López. J. A. & Gallardo-Vázquez, P. (2019). Educar en Igualdad: Prevención de la violencia de género en la adolescencia. Revista educativa Hekademos, 26, 31-39 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6985275.pdf
Larrueza Urkixo, N., Cardeñoso Ramírez, O., & De la Fuente Gaztaña, A. (2021). La discriminación de género autopercibida en la formación del futuro profesorado: mismas realidades, distintas interpretaciones. Revista complutense educación 32(4) 503-513 DOI:10.5209/rced.70706
Ley Orgánica 1 de 2004. De medidas de protección integral contra la violencia de género. 28 de diciembre de 2004. Boletín Oficial del Estado, No. 313 https://www.boe.es/buscar/pdf/2004/BOE-A-2004-21760-consolidado.pdf
Ley Orgánica 3 de 2007. Para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. 22 de marzo de 2007. Boletín Oficial del Estado, No. 71, https://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-2007-6115-consolidado.pdf
Ley Orgánica 4 de 2007. Por la que se modifica la ley orgánica 6/2001 de 21 de diciembre, de universidades. 12 de abril. Boletín Oficial del Estado, No. 89. https://www.boe.es/eli/es/lo/2007/04/12/4/dof/spa/pdf
Lorente, M. (2015). Género, capacidades y educación en los países en desarrollo. Journal of Supranational Policies of Education, 3, 47-63 https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/667443/JOSPOE_3_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mayorga, K. (2018). Igualdad de género en la educación superior en el siglo XXI. Palermo Business Review, (18), 137-144. https://www.palermo.edu/economicas/cbrs/pdf/pbr18/PBR_18_07.pdf
Merma-Molina, G., Ávalos-Ramos, M.A. & Martínez-Ruiz, M. A. (2017). La igualdad de género en la docencia universitaria. Percepciones del alumnado. La manzana de la discordia, 12 (1), 103-115 DOI:10.25100/lamanzanadeladiscordia.v12i1.5552
ONU MUJERES (2015). Un marco de apoyo a la prevención de violencia contra la mujer. https://www.unwomen.org/es/digital-library/publications/2015/11/prevention-framework
Pallarés Piquer, M. (2019). Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Tendencias pedagógicas, 34, 1-4 DOI:10.15366/tp2019.34.001
Pastor Gosálbez, I. & Acosta Sarmiento, A. (2016). La institucionalización de las políticas de igualdad de género en la universidad española. Avances y retos. Investigaciones feministas, 7 (2) 247-271 DOI:10.5209/INFE.52966
Pinedo González, R., Arroyo González, M.J. & Berzosa Ramos, I. (2018). Género y Educación: Detección de situaciones de desigualdad de género en contextos educativos. Contextos educativos, 21, 35-51 DOI:10.18172/con.3306
Resa Ocio, A. (2021). La formación en igualdad de género en los grados de Educación Primaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 24(1). DOI:10.6018/reifop.390951
Ruiz Repullo, C. (2017). Estrategias para educar en y para la igualdad: coeducar en los centros. Atlánticas-Revista internacional de Estudios Feministas, 2 (1) 166-191 https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/21854
Ugalde Gorostiza, A. I., Aristizabal LLorente, P., Garay Ibañez de Elejalde, B., & Mendiguren Goienola, H. (2019). Coeducación: un reto para las escuelas del siglo XXI. Tendencias Pedagógicas, 34, pp. 16-36. DOI:0.15366/tp2019.34.003
Vila, E. S., Cortés, P. & Martín, V. M. (2020). Los Educadores y Educadoras Sociales en los Centros Educativos de Andalucía: Perfil y Desarrollo Profesional. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 47-64 DOI:10.15366/reice2020.18.1.003
Yarrow, E. (2021). Knowledge hustlers: Gendered micropolitics and networking in UK universities. British Educational Research Journal, 47 (3), 579-598 DOI:10.1002/berj.3671