No. 21 (2025): MONOGRÁFICO N.º 21: AGENDA SUPRANACIONAL Y CURRÍCULOS NACIONALES: IMPLICACIONES EN LOS PAÍSES DE LENGUA PORTUGUESA
Miscellany

EVOLUCIÓN DE LAS BRECHAS DE DESEMPEÑO EN MATEMÁTICAS SEGÚN EL TIPO DE INSTITUCIÓN EDUCATIVA: COLOMBIA Y ESPAÑA EN PISA (2009-2022)

Javier Rodrigo del Castillo Cuervo
Universidad Autónoma de Madrid
Jon Martínez Recio
Universidad Autónoma de Madrid
Javier Manuel Valle López
Universidad Autónoma de Madrid
Published 2 July 2025

Keywords:

Educational Performance, PISA, Inequality, Public and Private Education, Educational Gap, Colombia, Spain
How to Cite
del Castillo Cuervo, J. R., Martínez Recio, J., Valle López, J. M., & González Cuervo, C. (2025). EVOLUCIÓN DE LAS BRECHAS DE DESEMPEÑO EN MATEMÁTICAS SEGÚN EL TIPO DE INSTITUCIÓN EDUCATIVA: COLOMBIA Y ESPAÑA EN PISA (2009-2022) . Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE), (21), 160–183. https://doi.org/10.15366/jospoe2025.21.009

Abstract

This study investigates the performance differences in mathematics in PISA tests between diverse types of educational institutions (public, government-dependent private, and independent private) in Colombia and Spain from 2009 to 2022. Using a longitudinal, quantitative approach, findings reveal significant disparities in both countries. In Colombia, the performance gap between public and private institutions widened over time, with effect sizes exceeding 1.0, indicating substantial educational inequalities. In Spain, private schools consistently outperformed public and concerted schools, but the gap between public and concerted schools has decreased. Correlation analysis shows no significant improvement in scores across time for any institution type in either country. These findings challenge the effectiveness of educational policies aimed at reducing inequalities and achieving equitable educational quality. Structural reforms addressing socioeconomic disparities and resource distribution are essential to close these gaps and fulfill international educational goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio, J., Cordero, J. M., & Ortiz, L. (2021). Efficiency Analysis with Educational Data: How to Deal with Plausible Values from International Large-Scale Assessments. Mathematics, 9(13), 1579. https://doi.org/10.3390/math9131579

Calero, J. y Escardíbul, J. (2007). Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003. Hacienda Pública Española, (183) 33-66. https://ieb.ub.edu/wp-content/uploads/2018/04/2007-IEB-WorkingPaper-07.pdf

Castro Aristizábal, G., Giménez, G., & Pérez, D. (2017). Desigualdades educativas en América Latina, PISA 2012: Causas de las diferencias en desempeño escolar entre los colegios públicos y privados. Revista de Educación, 376. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-343

Chacón, M. (5 de diciembre de 2023). Pruebas Saber 11: estos son los mejores colegios de Colombia en 2023, ¿está el suyo?. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/vida/educacion/pruebas-saber-11-los-mejores-colegios-de-colombia-en-2023-832740

Cheema, J. R., Siddiqui, S., & Paarlberg, A. (2025). Investigating private and public school performance gap: A case study in Turkey. International Journal of Educational Development, 113, 103205. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2025.103205

Choi, A. y Calero, J. (2012). Rendimiento académico y titularidad de centro en España. Universidad de Granada, 16(3), 31-57. http://hdl.handle.net/10481/23098

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (Rev. ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Colaço, R., Freitas, P., Nunes, L.C. et al. Understanding the private-public school performance gap in PISA: evidence from Portugal. Large-scale Assess Educ 13, 1 (2025). https://doi.org/10.1186/s40536-024-00234-7

Cordero, J., Crespo, E. y Pedraja, F. (2013). Rendimiento educativo y determinantes según PISA: Una revisión de la literatura en España. Revista de Educación, (362), 273-297. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-362-161

Delprato, M., & Chudgar, A. (2018). Factors associated with private-public school performance: Analysis of TALIS-PISA link data. International Journal of Educational Development, 61, 155-172. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.01.002

Educapaz. (2021). Financiamiento Educativo en Colombia. https://pazatuidea.org/wordpress/wp-content/uploads/2021/12/Cartilla-Financiamiento-Educativo-en-Colombia-con-infografia.pdf

Education GPS. (2025). Colombia. OECD. http://gpseducation.oecd.org

El Espectador. (11 de febrero de 2022). Colegios públicos vs colegios privados: crece la brecha de desempeño en Colombia. El espectador. https://www.elespectador.com/educacion/colegios-publicos-vs-colegios-privados-crece-la-brecha-de-desempeno-en-colombia/

Fundación empresarios por la educación y Observatorio gestión educativa. (2024). Análisis de resultados examen Saber 11 2023. https://fundacionexe.org.co/wp-content/uploads/2024/07/Ana%CC%81lisis-Saber11_2023-VF-1_compressed.pdf

Hernández Lalinde, J. D., Espinosa Castro, J. F., Peñaloza Tarazona, M. E., Rodríguez, J. E., Chacón Rangel, J. G., Toloza Sierra, C. A., Arenas Torrado, M. K., Toloza Sierra, C. A., Arenas Torrado, M. K., Carrillo Sierra, S. M., & Bermúdez Pirela, V. J. (2019). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 37(5). Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/16165

JASP. (2025). INFO. https://jasp-stats.org/info/

KNIME. (2025). KNIME Hub Pricing. https://www.knime.com/knime-hub-pricing

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Programa Todos A Aprender Del Ministerio De Educación Nacional (Colombia). https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_2.pdf

Ministerio de Educación Nacional. 2021. Lineamientos para la implementación de la Jornada Única. Gobierno de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/367130:Lineamientos-para-la-Implementacion-de-la-Jornada-unica

Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. (s.f.a). Centros Docentes. Educagob. https://educagob.educacionfpydeportes.gob.es/comunidad-educativa/centros-docentes.html

Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. (s.f.b). Histórico PROA. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/mc/sgctie/cooperacion-territorial/programas-cooperacion/proa/historico.html#:~:text=El%20Plan%20PROA%20(Plan%20de,Profesional%20y%20las%20Comunidades%20Aut%C3%B3nomas.

Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. (s.f.c). PROA+ 2021-2024. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/mc/sgctie/cooperacion-territorial/programas-cooperacion/proa/proa-21-23.html

Murillo, F. J., & Carrillo-Luna, S. (2021). Segregación escolar por nivel socioeconómico en Colombia y sus departamentos. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 14, 1–23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.sens

Murillo, F. J., Román, M., & Atrio, S. (2016). Los Recursos Didácticos de Matemáticas en las Aulas de Educación Primaria en América Latina: Disponibilidad e Incidencia en el Aprendizaje de los Estudiantes. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(1), 1-22.

Naciones Unidas. (2015). A/RES/70/1. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General. https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n15/291/93/pdf/n1529193.pdf

Naciones Unidas. (s.f.). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2023). PISA 2022 Results. The State of Learning and Equity in Education. Volume 1. OECD. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en.html

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2024). How do public and private schools differ in OECD countries?. OECD. https://www.oecd.org/en/publications/how-do-public-and-private-schools-differ-in-oecd-countries_90348307-en.html

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2025). Data

Trusted statistics supporting evidence-based policy. OECD. http://oecd.org/en/data/datasets.html?orderBy=mostRelevant&page=0

Orjuela, A. (2018). Evaluación de impacto programa de jornada única en Colombia 2014 – 2016. [Tesis de Maestría No Publicada]. Universidad Santo Tomás de Aquino. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/15360/2018andresorjuela.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Salinas, A. (2023). Diferencias entre colegio público, privado y concertado. Red Educa. https://www.rededuca.net/blog/educacion-y-docencia/diferencias-colegio-publico-privado-concertado

Steiner, R., Núñez, J., Cadena, X., & Pardo, R. (2002) ¿Cuáles colegios ofrecen mejor educación en Colombia?. Coyuntura social, 1-43. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/1057/Co_So_Mayo_2002_Steiner_et_al.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Vega, C. (2015). Working Paper, Epistemological aspects of statistical estimation models: Ex post facto Research. 10.13140/RG.2.1.3098.0647.