Seeking a more Rational and Equitable Distribution of the Programs that are Intended, in Mexico, to Improving the Quality of Basic Education
Keywords:
Quality, equity, efficiency, improvement programs, basic educationCopyright (c) 2016 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
First a database was built to allow the identification of the schools that had implemented the programs oriented to improve quality on basic education. Then -controlling the levels of marginality of the schools’ localities- the academic effectiveness of the mentioned programs was estimated (expressed by the obtained school’s average of achievement, after the individual or combined implementation of the programs). When comparing the schools’ achievement with the obtained by the “witness schools” (schools where no program was implemented) marginal scores were estimated in relation to the program or a combination of them. Separately, the cost per pupil for each program -or combination of them- was calculated and then named “marginal costs” (as the implementation of the program represented an additional cost to the school’s regular operation cost). Thus when comparing those scores with the respective cost, the score/cost relationship was obtained. It was also considered that such relation represented the degree of efficiency to which, the financial resources intended for the program (or set of programs) were accordingly exploited. It was found that in few occasions, the effectiveness of the programs coincided with the efficiency of the same. For this reason, a pronouncement rule is proposed to distribute the programs (or their combinations) to the schools, by applying a criterion of equity.
Downloads
References
Bracho, T. (2004). Cuarta Evaluación Externa del Programa Escuelas de Calidad (PEC). México: Centro de Investigación y Docencia Económicas.
Bracho, T. (2006). Evaluación Externa del Programa Escuelas de Calidad (PEC) 2005-2006. México: Centro de Investigación y Docencia Económicas.
Díaz de Cossío, R. et al., (2006). Enciclomedia en la práctica. Observación en veinte aulas 20005-2006.México: ILCE-Centro de Investigación Educativa y Actualización de Profesores.
Flores-Crespo, P. (2011). ¿Podremos construir políticas educativas originales? Parte 3: Sobre la originalidad de las políticas, evaluación de programas y síntesis de investigación. Consultado el 5 de septiembre de 2011, en: http://www.campusmilenio.com.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=739:ipodremos-construir-politicas-educativas-originales-tercera-parte&catid=39:opinion&Itemid=142.
Gertler, P., H. Patrinos, M. Rubio-Codina (2006). Empowering parents to improve education: Evidence from rural Mexico. World Bank Policy Research Working Paper 3935, June.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación –INEE- (2009). Panorama educativo de México.
Loera, A. y O. Cázares (2005). Análisis de Cambios de Logros Académicos y Eficacia Social de las Escuelas de l Muestra Cualitativa 2001-2005. Contraste con grupos control.Chihuahua: Heurística Educativa.
Muñoz-Izquierdo, et al., (1979). El síndrome del atraso escolar y el abandono del sistema educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 9(3).
Muñoz-Izquierdo, C. y R. Magaña (2008). Un acercamiento a los programas del gobierno federal orientados a mejorar la calidad de la educación básica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(39), pp.1165-1194.
Muñoz-Izquierdo, C. (2009). ¿Cómo puede la educación contribuir a la movilidad social? Resultados de cuatro décadas de investigación sobre la calidad y los efectos socioeconómicos de la educación. México: Universidad Iberoamericana.
OCE (octubre 2010). Luces y sombras de las pruebas ENLACE 2010. Revista Educación 2001, 185 (7-14).
OCDE (2010). Sistemas Fuertes y reformadores exitosos en la educación. Lecciones de PISA para México. París: OCDE.
Reimers, F. (editor) (2006). Aprender más y mejor: Políticas, programas y oportunidades de aprendizaje en educación básica. México: Fondo de Cultura Económica.
Santibáñez, L., et al., (2007). Haciendo camino: Análisis del sistema de evaluación y del impacto del programa de estímulos docentes “Carrera Magisterial” en México. Santa Mónica: Rand Corporation.
Santizo, C. (2006). Mejorando la Rendición de Cuentas y la Transparencia a través de la Participación Social: El Programa de Escuelas de Calidad. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 4 (1).
SEP (s/f). Cultivar la innovación. Hacia una cultura de la innovación. México: SEP-COMIE.