Curriculum and Pedagogical Autonomy. Minimum, Common Learning Requirements, and Core Curriculum
Keywords:
Educational system, Minimum learning requirements, Common learning requirements, Basic curriculum, Pedagogical autonomy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
The essential nature of the curriculum within the sphere of the Educational System is studied from different perspectives. One of them is its formal or analytical conformation itself, gathering elements to outline the minimum or common learning requirements in order to determine the core curriculum. From here, the article is shaped as a theoretical essay focusing on the analysis of curriculum design in the Spanish Educational System; an overview from the definition of what minimum requirements really mean to the configuration of a core curriculum with the concept of pedagogical autonomy as a background to it all. As a result, it is established that the concept of minimum learning requirements is inaccurate and the core curriculum itself cannot ensure a common education and certification, besides the fact that pedagogical autonomy is more an aim than a reality. Therefore, the purpose is to study the true nature of the learning supporting the core curriculum, the need to reach some sort of agreements, at least about what is basic and essential, and the nature, conditions and limits of pedagogical autonomy.
Downloads
References
Abiétar, M. y Navas A. A. (2017). El sentido de la escolaridad obligatoria como transición o como fin. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 75-94.
Assens, M., Carrió, V., Casal, J. D., Gasco, J., Llorente, I. y Saperas, A. (2020). Proyectos interdisciplinarios en secundaria: Una propuesta organizativa y pedagógica desde el contexto, el currículum y la autonomía. Cuadernos de Pedagogía, 505, 44-51.
Angulo, J. F. (1994). ¿A qué llamamos currículum? En J. F. Angulo y N. Blanco (Coords.), Teoría y desarrollo del currículum (pp. 17-29). Aljibe.
Apple, M. (1981). Social structure, ideology and curriculum. En M. Lawn y L. Berton (Eds.), Rethinking curriculum studies (pp. 131-159). Croom Helm.
Apple, M. (1982). Culture and economic reproduction in education. Routledge & Kegan Paul.
Apple, M. (1986). Ideología y currículo. Akal.
Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas: Dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives: Handbook 1. The cognitive domain. David McKay & Co.
Bloom, B. S. (1964). Taxonomy of educational objectives: Volume 2. The affective domain. David McKay & Co.
Bobbitt, F. (1918). The curriculum. Houghton Mifflin.
Bobbitt, F. (1924). How to make a curriculum. Houghton Mifflin.
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1977). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.
Casanova, M. A. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 6-20.
Clark, Ch. y Yinger, R. J. (1980). The hidden world of teaching: implications on teacher planning. East Lansing.
Coll, C. (1987). Psicología y currículum. Paidós.
Coll, C. (2006). Lo básico en la educación básica. Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo de la educación básica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-17.
Frías, A. S. (2007). El currículo escolar y la descentralización educativa en España. Revista de Educación 343, 199-221.
Gagné, R. M. (1968). Educational technology as technique. En E. Eisner y E. Walance (Eds.), Conflicting conceptions of curriculum (pp. 50-63). McCutchan.
Gimeno, J. (1989). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata.
Gimeno, J. (2005). La educación obligatoria: su carácter educativo y social. Morata
Gimeno, J. y Pérez Gómez, A. I. (1999). Comprender y transformar la enseñanza. Morata.
Giroux, H. (1981). Ideology, culture and the process of education. Temple University Press.
Giroux, H. (1983). Critical theory and educational practice. Deakin University.
González, T. (2004). Competencias estatales y autonómicas en la determinación del currículo o sobre las enseñanzas mínimas comunes. En VVAA., Informe educativo 2004. Análisis y situación de las Comunidades Autónomas (pp.163-195). Santillana.
Johnson, M. (1967). Definitions and models in curriculum theory. En J. R. Gress y D. E. Purpel (Eds.), Curriculum: An introduction to the field (pp. 469-485). McCutchan.
Kemmis, S. (1988). El currículum: Más allá de la teoría de la reproducción. Morata.
Martínez B. y Rodríguez, E. (2017), Los contenidos del desarrollo profesional docente: Presencias y omisiones. Profesorado. Revisa de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 41-61.
Penalva, J. (2007). Análisis crítico de los aspectos teóricos del currículum flexible y abierto. Consecuencias educativas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(3), 1-14.
Schön, D. A. (1983). The reflexive practitioner. How professional think in action. Temple Smith.
Schwab, J. J. (1983). Un enfoque práctico como lenguaje para el currículo. En J. Gimeno Sacristán y A. Pérez Gómez (Eds.), La enseñanza: Su teoría y su práctica (pp. 197-209). Akal.
Stenhouse, L. (1987). Investigación y desarrollo del currículo. Morata.
Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Troquel.
Taylor, P. H. y Richards, C. M. (1985). An introduction to curriculum studies. NFER-Nelson.
Tröhler, D. (2017). La historia del currículum como camino real a la investigación educativa internacional. Historia, perspectivas, beneficios y dificultades. Profesorado. Revisa de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 202-232.
Tyler, R. W. (1973), Principios básicos del currículum. Troquel.
Wheeler, D. K. (1976). El desarrollo del currículum escolar. Santillana.
Zimmer, O. (2003). A contested nation: History, memory and nationalism in Switzerland, 1798-1891. Cambridge University Press.