Vol. 14 (2009): The school teacher
Educational Experiences

A BASIC THEME ON THE FORMATION OF FACULTY: THE APPLIED RESEARCH AND ITS GREAT INTERROGANTS

Published October 19, 2015

Keywords:

Research as human adventure, Technique and civilization, Scientific research requirements, Levels of research, Fields of research, Backgrounds of the operative research in education, Limits of research in human sciences(...)
How to Cite
García Yagüe, J. (2015). A BASIC THEME ON THE FORMATION OF FACULTY: THE APPLIED RESEARCH AND ITS GREAT INTERROGANTS. Tendencias Pedagógicas, 14, 231–250. https://doi.org/10.15366/tp2009.14.020

Abstract

The author argues the thesis that many of the problems related to the educative being and doing can find answers from the responsible research activity carried out by the teachers and the staff collaborating with them. But just in case they are prepared to bear in mind the possibilities, requirements and limits of the educational research applied in its complex field of activity, including the big questions that the technical adventure is raising to the contemporary civilization. The topic is condensed, and related as a memory to the introduction’s way and the discussions that resulted in the last year-course taught by the author at the Universidad Autónoma de Madrid (2000/2001). It will be considered from 4 different angles:

- The technical adventure and its impact on the contemporary civilization. - Possibilities, sources of mistakes and requirements of the different levels and areas of research. - Historical backgrounds of the main lines of operative research at schools. - Problems and limits of the applied research in educational psychopedagogy. The Codes of Ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

·Hempel, C.J.(1988). La explicación científica. Estudios sobre Filosofía de la ciencia. Barcelona: Paidós.

·Primo Yúfera, G.(1994). Introducción a la investigación científica y tecnológica. Madrid: Alianza Editorial.

·Kerlinger, F.N.(1973). Investigación del comportamiento. México: Interamericana.

·Jaspers, K.(1951). Origen y meta de la Historia. Madrid: Revista de Occidente.

·Dessauer, R.F.(1964). Discusión sobre la técnica. Madrid: Rialp.

· Fox, D.J.(1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: Eunsa.

·García Hoz, V. y Pérez Juste, R. (1984). “La investigación del profesor en el aula”. Madrid: Escuela Española.

·Elliot, J.(1993). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.

· Pérez Serrano, G.(1990). Investigación acción. Aplicaciones en el campo social y educativo. Madrid: Dykinson.

·Wadcley, A. y Blasco, T.(1995). La ética en la investigación y la práctica psicológica. Barcelona: Ariel.

· Sociedad Española de Psicología (1974). Normas deontológicas para psicólogos. Madrid: Sociedad Española de Psicología.

·Colegio Oficial de Psicólogos (1987). Código deontológico del psicólogo. Madrid: Colegio Oficial de Psicólogos.

- Weis, CH. (1975). Investigación evaluativa. México: Trillas.

- Municio, P.; Gª Ramos, J. M. y Lázaro, A. (1991). Evaluación de Programas. Nº especial de la revista Bordón, vol. 43, 4.

- Forns Santacana, M. (1996). Evaluación de programas en educación. En Fernández Ballesteros, R. et al: Evaluación de programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud (pp. 241-282). Madrid: Síntesis.

- Casanovas, M. y otros (1991). La evaluación del centro educativo. Madrid: M.E.C.

- Sanz Oro, R. (1990). Evaluación de programas en orientación educativa. Madrid: Pirámide.

- Gollette, G. et al. (1988). La investigación-acción. Sus funciones, sus fundamentos y su instrumentación. Barcelona: Laertes.

- Delorme, CH. et al. (1985). De la investigación pedagógica a la investigación-acción. Madrid:

Nancea.

- Kemmis, S. (1987). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.

- Elliot, J. (1993). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

- Arnau, J.; Anguera, M.T; Gómez, J. (1990). Metodología de la investigación en ciencias del comportamiento. Murcia: Univ. Murcia.

- Cook, T.D. y Reichardt, C.M.(1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativo. Madrid: Morata.

- Dendaluce, I. et al. (1988). Aspectos metodológicos de la investigación educativa. Madrid: Narcea.

- Walker, R. (1986). Métodos de investigación para el profesorado. Madrid: Morata.