Vol. 14 (2009): The school teacher
Educational Experiences

THE VOICE IN THE FORMATION OF THE TEACHERS

Published October 19, 2015

Keywords:

Music, Voice, Song, Musical Pedagogy.
How to Cite
Muñoz Rubio, E. (2015). THE VOICE IN THE FORMATION OF THE TEACHERS. Tendencias Pedagógicas, 14, 325–334. https://doi.org/10.15366/tp2009.14.027

Abstract

This article intends to present the voice, in General Education and specially in Musical Education, as a tool which means more than singing or speaking. Firstly, voice is a personal development way, a resort for communication and self-integration in the surrounding environment. These processes occur due to Psychological, Sociological and Physical dimensions of the voice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

·Aperghis, G. (1995). Intervention de Georges Arpeghis en dialogue avec Daniel Durney. En Voix et création au XXe siècle. Actes du Colloque de Montpellier. París: Honoré Champion.

·Berio, L. (1959). Poésie et musique, une experience, Revue belge de musicologie, n.13, Fasc. I4.

· “Dossier Lucian Berio” (1974). En Revue Musique en jeu n. 15.

·Bosseur, J.Y. (1992). Le sonore et le visuel - Intersections musique / Arts plastiques aujourd´hui.

París: Dis Voir.

·Castanet, M. (1998). Tout est bruit pour qui a peur. París: Michel de Maule.

·Castarède, M. F. (1991). La voix et ses sortilèges. París: Les Belles Lettres.

·Céleste, B. et al. (1982). L´enfant du sonore au musical. París: I.N.A./Buchet-Chastel.

·Charles, D. (1978). Le temps de la voix. París: Jean-Pierre Delarge.

·Chopin, H. (1994). Poesies sonores ou l´utopie gagne, Musique texte, Les cahiers de L´IRCAM, n. 6.

·Cohen-Levinas, D. (1984): La voix au delá du chant. París: Michel de Maule.

·Delalande, F. (1997). La musique est un jeu d´enfant. París: I.N.A., Buchet-Chastel.

·Gagnard, M. (1987). La voix dans la musique contemporaine e extra-européene. Evreux: Van de

Velde.

·Gagnard, M. (1990). Le discours des compositeurs. L’ecriture musicale contemporaine. Evreux : Van de Velde.

·Gagnard, M. (1988). Education Musicale de la voix a l´ecole. Issy-les-Moulineaux : E.A.P.

·Gorini, V.T. (1983). El coro de niños como actividad en la escuela primaria. Buenos Aires: Guadalupe.

·Hemsy de Gainza, V. (1964). La iniciación musical del niño. Buenos Aires: Ricordi.

·Lacaze, M.-F. (1984). Le geste créateur en éducation musicale. Issy-les-Moulineaux: E.A.P.

·Maché, F.-B.(1997). Langues et musiques. En Voix et création au XXe siècle, Actes du Colloque de Montpellier. París : Honoré Champion.

·Manchado, M. y Muñoz, E. (1991). Entonación bien temperada. Madrid: Arthe Tripharia.

·Manchado, M. y Muñoz, E. (2001). Entonación para el Siglo XXI. Madrid: Mundimúsica.

·Morales, A. (2008). La educación Musical en Primaria durante la LOGSE en la Comunidad de Madrid: Análisis y Evaluación. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.

·Muñoz, E. (1994). Impacto del paisaje sonoro. En Actas del Congreso sobre Educación Musical– Elemental. I.S.M.E. Madrid: Arthe Tripharia.

·Muñoz, E. (2000). El despertar del oído, Doce Notas, pp.11-12, junio- septiembre de 2000.

·Muñoz, E. (2002). Á propos d´ombres. En Prudon, M. (Dir.), Les polyphonies du texte (pp.51-58). Romainville: Al Dante.

·Muñoz, E. (2003). El desarrollo de la comprensión musical del niño de E. Primaria: Las estéticas del S. XX. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid (Tesis Doctoral).

·Oriol de Alarcón, N. (2005). La Música en las Enseñanzas de régimen general en España y su

evolución en el siglo XX y comienzos del XXI. En: LEEME: Revista Electrónica de LEEME, Lista electrónica de música en la educación. Nº 16, noviembre de 2005. http://musica.rediris.es.

· Pierlot, J. (1983). Le chant: le libre geste vocal. París: Denoël.

· Poizat, M. (1998). Variations sur la voix. París: Anthropos.

· Prost, C. (1991). Ligeti:Lux Aterna, Analyse Musicale, n. 25.

·Reibel, G. (1984). Jeux Musicaux. Volume 1: Jeux vocaux. París: Salabert.

·Rondeleux, L.J. (1977). Trouver sa voix. París: Le Seuil.

·Rosolato, G. (1978). La voix entre corps et langage, Relation d´inconnu. París: Gallimard.

· Shafer, R. M. (1970). Cuando las palabras cantan. Buenos Aires: Ricordi.

· Shafer, R. M. (1994). Hacia una educación sonora. 100 ejercicios de audición y producción sonora. Buenos Aires: Pedagogías Musicales Abiertas.

· Siegfried, W. (1997): La voix dans les arts plastiques: sur quelques examples contemporaines. En Voix et création au XXe siècle, Actes du Colloque de Montpellier (1995) (pp. 99-111). París: Honoré Champion.

·Tomatis, A. (1962). La voix, La Revue musicale, n. 250, pp. 39-57.

·VV.AA. (2006). Las Misiones Pedagógicas. 1931-1936. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones y Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

·Vasse, D. (1974). L´omblic et la voix: deux enfants en analyse. Paris: Seuil.