Vol. 18 (2011): Celebration of 50 year of teacher education studies
Miscellany

THE CONTRIBUTION OF THE PROJECT OF COMMUNITIES OF LEARNING TO THE SOCIAL AND EDUCATIONAL TRANSFORMATION FROM A NEIGHBORHOOD. The experience of La Estrella-La Milagrosa in Albacete

Published October 23, 2015

Keywords:

Socio-educational transformation, Community model, dialogic processes, social Networking, Learning Communities, Includ-ed, Urbanitas.
How to Cite
García López, J., & Villar Cortés, C. (2015). THE CONTRIBUTION OF THE PROJECT OF COMMUNITIES OF LEARNING TO THE SOCIAL AND EDUCATIONAL TRANSFORMATION FROM A NEIGHBORHOOD. The experience of La Estrella-La Milagrosa in Albacete. Tendencias Pedagógicas, 18, 207–232. https://doi.org/10.15366/tp2011.18.026

Abstract

This article presents the contributions that the Learning Communities project is making for the social and educational transformation of the neighborhoods La Estrella and La Milagrosa. It explains the important role played by the schools in these neighborhoods and how the community model implemented in the social and educational actions has been enriched by the contributions of the programs Inclu-ed and Urbanitas. It also describes how this process has led to the development of the Educational Project of the Barrios La Estrella and La Milagrosa, a project that is allowing community and dialogic work between the teachers from the schools, the families, and organizations and institutions of Albacete.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apple, M.W. (1986). Ideología y currículo. Madrid: Akal

Aubert y otros (2006). Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó

Aubert y otros (2009). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia

Baudelot, C. y Establet, R. (1976). La educación capitalista en Francia. Madrid: Siglo XXI

Bernstein, B. (1993). Clases, códigos y control. La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata

Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1977). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia

Bowles, S. y Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid: Siglo XXI

Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. I: La sociedad red. Vol. II: El poder de la identidad. Vol. III: Fin del milenio. Madrid: Alianza Editorial, 1996-97

De la Calzada, A. y Villar, C. (2011). La autonomía como estrategia de éxito: tres centros educativos trabajan en red en dos barrios. Revista Escuela, n. 2 febrero, pp. 20-22

Elboj y otros (2006). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó

Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós

Flecha, R. y Puigvert, L. (2002). Las comunidades de aprendizaje: una apuesta por la igualdad educativa. REXE Revista de estudios y experiencias en educación. Concepción, Chile: Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción, n. 1, v.1, pp. 11-20

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure

García, J. (2010). El contrato de inclusión dialógica como instrumento para la transformación del colegio La Paz (Albacete). Aula de innovación educativa, n. 188, pp. 42-46

García, R. y otros (2011). Gestión de la participación para la transformación y el éxito en el colegio La Paz. Organización y Gestión Educativa, nº 3 junio 2011, p. 32-34

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Vol. I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Vol. II: Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus

Vygotsky, L.S. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós