THE CONTRIBUTION OF THE PROJECT OF COMMUNITIES OF LEARNING TO THE SOCIAL AND EDUCATIONAL TRANSFORMATION FROM A NEIGHBORHOOD. The experience of La Estrella-La Milagrosa in Albacete
Keywords:
Socio-educational transformation, Community model, dialogic processes, social Networking, Learning Communities, Includ-ed, Urbanitas.Copyright (c) 2015 Tendencias Pedagógicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
This article presents the contributions that the Learning Communities project is making for the social and educational transformation of the neighborhoods La Estrella and La Milagrosa. It explains the important role played by the schools in these neighborhoods and how the community model implemented in the social and educational actions has been enriched by the contributions of the programs Inclu-ed and Urbanitas. It also describes how this process has led to the development of the Educational Project of the Barrios La Estrella and La Milagrosa, a project that is allowing community and dialogic work between the teachers from the schools, the families, and organizations and institutions of Albacete.Downloads
References
Apple, M.W. (1986). Ideología y currículo. Madrid: Akal
Aubert y otros (2006). Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó
Aubert y otros (2009). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia
Baudelot, C. y Establet, R. (1976). La educación capitalista en Francia. Madrid: Siglo XXI
Bernstein, B. (1993). Clases, códigos y control. La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata
Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1977). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia
Bowles, S. y Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid: Siglo XXI
Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. I: La sociedad red. Vol. II: El poder de la identidad. Vol. III: Fin del milenio. Madrid: Alianza Editorial, 1996-97
De la Calzada, A. y Villar, C. (2011). La autonomía como estrategia de éxito: tres centros educativos trabajan en red en dos barrios. Revista Escuela, n. 2 febrero, pp. 20-22
Elboj y otros (2006). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó
Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós
Flecha, R. y Puigvert, L. (2002). Las comunidades de aprendizaje: una apuesta por la igualdad educativa. REXE Revista de estudios y experiencias en educación. Concepción, Chile: Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción, n. 1, v.1, pp. 11-20
Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure
García, J. (2010). El contrato de inclusión dialógica como instrumento para la transformación del colegio La Paz (Albacete). Aula de innovación educativa, n. 188, pp. 42-46
García, R. y otros (2011). Gestión de la participación para la transformación y el éxito en el colegio La Paz. Organización y Gestión Educativa, nº 3 junio 2011, p. 32-34
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Vol. I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Vol. II: Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus
Vygotsky, L.S. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós