No. 21 (2025): MONOGRÁFICO N.º 21: AGENDA SUPRANACIONAL Y CURRÍCULOS NACIONALES: IMPLICACIONES EN LOS PAÍSES DE LENGUA PORTUGUESA
Miscellany

LAS POLÍTICAS EDUCATIVAS SUPRANACIONALES PARA LA PRIMERA INFANCIA: LO QUE ORIENTAN UNESCO, OCDE y OEI

Sabrina Devia
UAM
Published 2 July 2025

Keywords:

Supranational educational policies, early childhood, early childhood care and education, early education
How to Cite
Devia, S. (2025). LAS POLÍTICAS EDUCATIVAS SUPRANACIONALES PARA LA PRIMERA INFANCIA: LO QUE ORIENTAN UNESCO, OCDE y OEI. Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE), (21), 141–159. https://doi.org/10.15366/jospoe2025.21.008

Abstract

Early childhood education is crucial during this stage of children’s life, as it is closely linked to the positive development of both individuals and society. This highlights the importance of educational policies by States that promote quality early childhood education centers and programs, along with ensuring access to them. However, each country develops and implements policies based on its autonomy, and although there are global guidelines from international organizations, they are not always fully understood or applied locally. Thus, this article aims to analyze the supranational guidelines within the framework of State parties' obligation to guarantee the right to early education, through a qualitative, exploratory study that examines the supranational educational policies of the OEI, UNESCO, and the OECD for early childhood, based on a documentary review of the topic (53 documents consulted in total) that describes and compares them using Katarina Tomasevski's 4As model. The results highlight the interests of these organizations and reveal gaps in the supranational educational and political landscape concerning early childhood education and care, which is at least concerning when it comes to guaranteeing the right to early education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ancheta, A. (2008). Hacia una nueva concepción de la educación de la primera infancia como

derecho: avances y desafíos globales. Revista Iberoamericana de Educación, 47/5.

Ancheta, A. (2014). Los derechos de la infancia en el discurso de las políticas de educación y

atención de la primera infancia. Journal of Supranational Policies of Education, 2, 52–71.

www.jospoe-gipes.com52

Ancheta-Arraba, A. (2019). Equidad y educación de la primera infancia en la agenda educativa

mundial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 47–59.

https://doi.org/10.11600/1692715x.17102

Barnett, W. S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. In Science (Vol. 333, Issue

, pp. 975–978). https://doi.org/10.1126/science.1204534

Betanzos-Lara, N., & Villaseñor-Palma, K. (2019). Programas de atención y educación de la

primera infancia en exclusión de América Latina. Revista de Educación y Desarrollo, 51, 67–75.

http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/Esuna

Bortot, C. M., & Scaff, E. A. da S. (2025). Governança educativa local e transferência de políticas

para a infância na América Latina e Caribe. Education Policy Analysis Archives, 33.

https://doi.org/10.14507/epaa.33.8721

Cascales, A., & Álvarez, E. (2014). Un modelo práctico de desarrollo de plan de mejora de la

calidad de la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 61(1), 1–13.

Choi, S. H. (2002). ¿Cuidado de la primera infancia? ¿Educación? ¿Desarrollo? Notas de La

UNESCO Sobre Las Políticas de La Primera Infancia, 1, 1–2.

Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2024). CIEC colloquium: Reflections on Beyond Quality at

years. Contemporary Issues in Early Childhood, 25(1), 131–145.

https://doi.org/10.1177/14639491231222510

De Castro Calvo, A., & Martínez Bonafé, J. (2017). La Renovación de las Políticas Educativas

para la Primera Infancia. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(1), 28–47.

https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.1.670

Elango, S., García, J. L., Heckman, J. J., & Hojman, A. (2015). Early Childhood Education *.

https://cehd.uchicago.edu/ECE-US.

Heckman, J. (2012, December 7). Invest in early childhood development: Reduce deficits,

strengthen the economy. The Heckman Equation. https://heckmanequation.org/wp-

content/uploads/2013/07/F_HeckmanDeficitPieceCUSTOM-Generic_052714-3.pdf

Heckman, J. J. (2002). The best evidence supports the policy prescription: Invest in the Very Young.

Jiménez-Delgado, M., Jareño-Ruiz, D., & El-Habib Draoui, B. (2016). La expansión de la

educación infantil en España: entre la igualdad de oportunidades y la segregación. Revista

Iberoamericana de Educación, 72, 19–44.

Moss, P. (2009). There are alternatives! Markets and democratic experimentalism in early

childhood education and care Early Childhood Development. Working Paper, 53.

www.greenink.co.uk

Naciones Unidas. (2005). Observación General No 7: Realización de los derechos del niño en la primera

infancia.

Neubauer, A. (2023). Influencia de la política educativa de la Unión Europea en los Estados

miembros: el caso del derecho a la educación de la infancia migrante. Revista Española de

Educación Comparada, 46, 269–290. https://doi.org/10.5944/reec.46.2025.40974

Newman, M., & Gough, D. (2020). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology,

Perspectives and Application. In Systematic Reviews in Educational Research: Methodology,

Perspectives and Application (pp. 3–22). Springer Fachmedien Wiesbaden.

https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7_1

JOURNAL OF SUPRANATIONAL POLICIES OF EDUCATION, ISSN 2340-6720

Robledo-Castro, C., Amador-Pineda, L. H., & Ñáñez-Rodríguez, J. J. (2018). Public policies and

educational policies for early childhood: Challenges of early childhood educator training.

Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 169–191.

https://doi.org/10.11600/1692715x.17110

Rosoli, A., López, M., Víctor, A., Rocha, K. A., & Isaac, O. (2022). Calidad educativa y atención

integral a la primera infancia en tiempos cambiantes: reflexiones y propuestas para la acción. (OEI;

INAPI, Ed.).

Santi-León, F. (2019). Educación: La importancia del desarrollo infantil y la educación inicial en

un país en el cual no son obligatorios.//Education: The importance of child development

and initial education in a country where they are not mandatory. CIENCIA UNEMI,

(30), 143–159. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp143-159p

Tomasevski, K. (2004). Indicadores del derecho a la educación. Revista Instituto Interamericano de

Derechos Humanos, 40, 341–388.

Tomasevski, K. (2001). Human rights obligations: making education available, accessible,

acceptable and adaptable. In Right to Education Primers (3; Right to Education Primers, Vol.

.

UNESCO. (2015). Investing against evidence: the global state of early childhood care and education (P. T. M.

Marope & Y. Kaga, Eds.). UNESCO. https://doi.org/10.54675/IBQA9325

UNESCO. (2022a). Declaración de Tashkent y Compromisos de Acción para Transformar la Atención y

Educación de la Primera Infancia. www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-sp

UNESCO. (2022b). World Conference on Early Childhood Care and Education - Concept Note. 1–6.

Urban, M. (2016). Enfoques de políticas y prácticas relacionadas con el desarrollo, la atención y la

educación de la primera infancia. Europa y América Latina aprendiendo juntas. ¿Qué Interesa

a América Latina de Europa? Algunas Políticas Públicas Compartidas En EUROsociAL, 22, 15–25.

Valdiviezo Gaínza, E. (2011). Los desafíos de la educación inicial en la actualidad. Educación,

/39(10199403), 51–69.

Valle, J. M. (2012). La política educativa supranacional: un nuevo campo de conocimiento para

abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación

Comparada, 20, 0–000.

Valle López, J. M., & Bastías, L. S. (2024). Educación Supranacional: ¿Realmente Existe? Análisis

bibliométrico de las publicaciones relativas a Políticas Educativas Supranacionales.

JOURNAL OF SUPRANATIONAL POLICIES OF EDUCATION, 19, 110–129.

https://doi.org/https://doi.org/10.15366/jospoe2024.19.006

Yoshikawa, H., Weiland, C., Brooks-Gunn, J., Burchinal, M. R., Espinosa, L. M., Gormley, W. T.,

Ludwig, J., Magnuson, K. A., Phillips, D., & Zaslow, M. J. (2013). Investing in Our Future: The

Evidence Base on Preschool Education. http://www.srcd.org/policy-media/policy-

updates/meetings-briefings/investing-our-future-