LAS POLÍTICAS EDUCATIVAS SUPRANACIONALES PARA LA PRIMERA INFANCIA: LO QUE ORIENTAN UNESCO, OCDE y OEI
Keywords:
Supranational educational policies, early childhood, early childhood care and education, early educationAbstract
Early childhood education is crucial during this stage of children’s life, as it is closely linked to the positive development of both individuals and society. This highlights the importance of educational policies by States that promote quality early childhood education centers and programs, along with ensuring access to them. However, each country develops and implements policies based on its autonomy, and although there are global guidelines from international organizations, they are not always fully understood or applied locally. Thus, this article aims to analyze the supranational guidelines within the framework of State parties' obligation to guarantee the right to early education, through a qualitative, exploratory study that examines the supranational educational policies of the OEI, UNESCO, and the OECD for early childhood, based on a documentary review of the topic (53 documents consulted in total) that describes and compares them using Katarina Tomasevski's 4As model. The results highlight the interests of these organizations and reveal gaps in the supranational educational and political landscape concerning early childhood education and care, which is at least concerning when it comes to guaranteeing the right to early education.
Downloads
References
Ancheta, A. (2008). Hacia una nueva concepción de la educación de la primera infancia como
derecho: avances y desafíos globales. Revista Iberoamericana de Educación, 47/5.
Ancheta, A. (2014). Los derechos de la infancia en el discurso de las políticas de educación y
atención de la primera infancia. Journal of Supranational Policies of Education, 2, 52–71.
www.jospoe-gipes.com52
Ancheta-Arraba, A. (2019). Equidad y educación de la primera infancia en la agenda educativa
mundial. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 47–59.
https://doi.org/10.11600/1692715x.17102
Barnett, W. S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. In Science (Vol. 333, Issue
, pp. 975–978). https://doi.org/10.1126/science.1204534
Betanzos-Lara, N., & Villaseñor-Palma, K. (2019). Programas de atención y educación de la
primera infancia en exclusión de América Latina. Revista de Educación y Desarrollo, 51, 67–75.
http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/Esuna
Bortot, C. M., & Scaff, E. A. da S. (2025). Governança educativa local e transferência de políticas
para a infância na América Latina e Caribe. Education Policy Analysis Archives, 33.
https://doi.org/10.14507/epaa.33.8721
Cascales, A., & Álvarez, E. (2014). Un modelo práctico de desarrollo de plan de mejora de la
calidad de la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 61(1), 1–13.
Choi, S. H. (2002). ¿Cuidado de la primera infancia? ¿Educación? ¿Desarrollo? Notas de La
UNESCO Sobre Las Políticas de La Primera Infancia, 1, 1–2.
Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2024). CIEC colloquium: Reflections on Beyond Quality at
years. Contemporary Issues in Early Childhood, 25(1), 131–145.
https://doi.org/10.1177/14639491231222510
De Castro Calvo, A., & Martínez Bonafé, J. (2017). La Renovación de las Políticas Educativas
para la Primera Infancia. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(1), 28–47.
https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.1.670
Elango, S., García, J. L., Heckman, J. J., & Hojman, A. (2015). Early Childhood Education *.
https://cehd.uchicago.edu/ECE-US.
Heckman, J. (2012, December 7). Invest in early childhood development: Reduce deficits,
strengthen the economy. The Heckman Equation. https://heckmanequation.org/wp-
content/uploads/2013/07/F_HeckmanDeficitPieceCUSTOM-Generic_052714-3.pdf
Heckman, J. J. (2002). The best evidence supports the policy prescription: Invest in the Very Young.
Jiménez-Delgado, M., Jareño-Ruiz, D., & El-Habib Draoui, B. (2016). La expansión de la
educación infantil en España: entre la igualdad de oportunidades y la segregación. Revista
Iberoamericana de Educación, 72, 19–44.
Moss, P. (2009). There are alternatives! Markets and democratic experimentalism in early
childhood education and care Early Childhood Development. Working Paper, 53.
www.greenink.co.uk
Naciones Unidas. (2005). Observación General No 7: Realización de los derechos del niño en la primera
infancia.
Neubauer, A. (2023). Influencia de la política educativa de la Unión Europea en los Estados
miembros: el caso del derecho a la educación de la infancia migrante. Revista Española de
Educación Comparada, 46, 269–290. https://doi.org/10.5944/reec.46.2025.40974
Newman, M., & Gough, D. (2020). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology,
Perspectives and Application. In Systematic Reviews in Educational Research: Methodology,
Perspectives and Application (pp. 3–22). Springer Fachmedien Wiesbaden.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7_1
JOURNAL OF SUPRANATIONAL POLICIES OF EDUCATION, ISSN 2340-6720
Robledo-Castro, C., Amador-Pineda, L. H., & Ñáñez-Rodríguez, J. J. (2018). Public policies and
educational policies for early childhood: Challenges of early childhood educator training.
Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 169–191.
https://doi.org/10.11600/1692715x.17110
Rosoli, A., López, M., Víctor, A., Rocha, K. A., & Isaac, O. (2022). Calidad educativa y atención
integral a la primera infancia en tiempos cambiantes: reflexiones y propuestas para la acción. (OEI;
INAPI, Ed.).
Santi-León, F. (2019). Educación: La importancia del desarrollo infantil y la educación inicial en
un país en el cual no son obligatorios.//Education: The importance of child development
and initial education in a country where they are not mandatory. CIENCIA UNEMI,
(30), 143–159. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp143-159p
Tomasevski, K. (2004). Indicadores del derecho a la educación. Revista Instituto Interamericano de
Derechos Humanos, 40, 341–388.
Tomasevski, K. (2001). Human rights obligations: making education available, accessible,
acceptable and adaptable. In Right to Education Primers (3; Right to Education Primers, Vol.
.
UNESCO. (2015). Investing against evidence: the global state of early childhood care and education (P. T. M.
Marope & Y. Kaga, Eds.). UNESCO. https://doi.org/10.54675/IBQA9325
UNESCO. (2022a). Declaración de Tashkent y Compromisos de Acción para Transformar la Atención y
Educación de la Primera Infancia. www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-sp
UNESCO. (2022b). World Conference on Early Childhood Care and Education - Concept Note. 1–6.
Urban, M. (2016). Enfoques de políticas y prácticas relacionadas con el desarrollo, la atención y la
educación de la primera infancia. Europa y América Latina aprendiendo juntas. ¿Qué Interesa
a América Latina de Europa? Algunas Políticas Públicas Compartidas En EUROsociAL, 22, 15–25.
Valdiviezo Gaínza, E. (2011). Los desafíos de la educación inicial en la actualidad. Educación,
/39(10199403), 51–69.
Valle, J. M. (2012). La política educativa supranacional: un nuevo campo de conocimiento para
abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación
Comparada, 20, 0–000.
Valle López, J. M., & Bastías, L. S. (2024). Educación Supranacional: ¿Realmente Existe? Análisis
bibliométrico de las publicaciones relativas a Políticas Educativas Supranacionales.
JOURNAL OF SUPRANATIONAL POLICIES OF EDUCATION, 19, 110–129.
https://doi.org/https://doi.org/10.15366/jospoe2024.19.006
Yoshikawa, H., Weiland, C., Brooks-Gunn, J., Burchinal, M. R., Espinosa, L. M., Gormley, W. T.,
Ludwig, J., Magnuson, K. A., Phillips, D., & Zaslow, M. J. (2013). Investing in Our Future: The
Evidence Base on Preschool Education. http://www.srcd.org/policy-media/policy-
updates/meetings-briefings/investing-our-future-